Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμα καλύτερη την εμπειρία σας στο site μας και για να διασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδα μας. Επιλέγοντας «Αποδοχή» παρέχετε τη συγκατάθεση σας για τη χρήση των cookies, σύμφωνα με την πολιτική μας.
Ποιος δεν ανησυχεί μερικές φορές ότι τα κινητά τηλέφωνα, το διαδίκτυο και η τηλεόραση μας κλέβουν χρόνο και μας εμποδίζουν να ζήσουμε πραγματικά;
Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τον χρόνο μας στη Γη;
Τον πρώτο αιώνα μ.Χ., ο στωικός φιλόσοφος Σενέκας ο νεότερος έδωσε μια από τις πιο διάσημες απαντήσεις στο παραπάνω ερώτημα στο έργο του Περί της συντομίας της ζωής – ένα έργο που σήμερα έχει να μας διδάξει περισσότερα από ποτέ.
Στο Πώς να ζούμε πραγματικά, ο James Romm παρουσιάζει το λαμπρό αυτό έργο του Σενέκα μαζί με δύο ακόμα επιστολές του με το ίδιο θέμα.
Με...
Οι κυνικοί ήταν αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι που αντιστάθηκαν στο κυνήγι των υλικών αγαθών, στις κοινωνικές συμβάσεις, ακόμα και στους καθιερωμένους κανόνες ευγένειας, λέγοντας ένα ηχηρό και σθεναρό «Όχι!».
Ο Διογένης, ο πιο διάσημος κυνικός, δεν δίσταζε ποτέ να εκφράσει τη γνώμη του όσο κι αν αυτή ενοχλούσε κάποιους, αψηφώντας το κύρος ή την εξουσία των συνομιλητών του.
Το Πώς να λες όχι είναι ένα απολαυστικό απάνθισμα της αρχαίας γραμματείας για τον κυνισμό που αποτυπώνει όλη την προκλητικότητα, την εξυπνάδα και τη σοφία των εκπροσώπων της σχολής αυτής – από τον Διογένη τ...
"Πίσω από την τεχνητή νοηματική δυσκολία των σωζομένων αποσπασμάτων του Ηράκλειτου, υπάρχει μια διαυγής εικόνα και μια καθαρή φιλοσοφική ανάλυση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και ύπαρξης. Αυτή η διφορούμενη ηρακλείτεια γλώσσα δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ένας κομψός τρόπος για να παρουσιαστεί σφαιρικά κάθε φιλοσοφική έννοια, έτσι ώστε να μπορεί κανείς, με όχημα την αναλυτική σκέψη, να αντιλαμβάνεται από όλες τις οπτικές γωνίες την ουσία εννοιών, αξιών και συμπεριφορών των ανθρώπων....
"Η φυσιοκρατία στην αρχαιότητα και ο υλισμός γενικότερα, ως κοινωνικό φαινόμενο, αλληλένδετος με τη δημοκρατία, αποτέλεσε την προοδευτικότερη κίνηση στο κοινωνικό γίγνεσθαι ακριβώς στην απαρχή της φιλοσοφίας. Την εποχή εκείνη όπου ο λόγος περνούσε από τον μύθο στη φιλοσοφία δεν είχε τόσο σημασία αν έβρισκε κανείς την αδιαμφισβήτητη αλήθεια όσο ότι, ο άνθρωπος κατάφερε να βρει απαντήσεις ρωτώντας κατευθείαν τη Φύση, παρατηρώντας και υπολογίζοντας με τη λογική και όχι απευθυνόμενος σε κάποιο μαντείο ή ιερατείο, όπως γινόταν ως τότε. Για πρώτη φορά ο άνθρωπος πατώντας γερά πάν...
Τα πράγματα δεν ταράζουν τους ανθρώπους, αλλά η άποψη που κάποιοι έχουν για τα πράγματα. Ο θάνατος δεν είναι κάτι φοβερό, επειδή και στον Σωκράτη θα φαινόταν φοβερός αν ήταν. Εκείνο που προκαλεί φόβο είναι η ιδέα του θανάτου, διότι είναι τρομακτική. Όταν, λοιπόν, βρίσκουμε εμπόδια, ταραζόμαστε ή λυπόμαστε, δεν πρέπει να κατηγορούμε κανέναν άλλον παρά μόνο τους εαυτούς μας. Ο απαίδευτος άνθρωπος, όταν πέσει σε δυστυχία κατηγορεί τους άλλους. Ο μορφωμένος όμως δεν κατηγορεί ούτε τους άλλους ούτε τον εαυτό του. Να μη ζητάς να γίνονται τα πράγματα όπως τα θέλεις εσύ, αλλά να τα...
Κάθε φθινόπωρο από το Ελευσίνιον των αρχαίων Αθηνών μύστες ξεκινούν την ιερή πορεία τους προς την Ελευσίνα, διασχίζοντας την Ιερά Οδό και μετά από μια σειρά δρωμένων που κρατούν τους προσκυνητές σε εγρήγορση, βαπτίζονται στις δίδυμες λίμνες, τους Ροιτούς. Η πορεία συνεχίζεται και τελικά φθάνουν στο Ιερόν Τελεστήριον, όπου θα διαδραματιστούν σκηνές ιερές. Σκηνές που αφήνουν τους πιστούς με το στόμα ανοικτό και τους μυούν στα βαθύτερα μυστήρια, σ’ αυτά που αποθεώνουν τον άνθρωπο και τον φέρνουν σε συνάντηση με το θείο. Στα μυστήρια που δεν καταγράφηκαν ποτέ, γιατί οι μύστες τ...
Ο σκεπτικισμός είναι η μία από τις τρεις μεγάλες σχολές της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας –οι άλλες είναι ο στωικισμός και η επικούρεια φιλοσοφία–, που, εκτός από έναν τρόπο σκέψης, προτείνει και έναν τρόπο ζωής.
Το Πώς να έχεις ανοιχτό μυαλό αποτελεί μια εξαιρετική εισαγωγή στις αρχές του, μέσα από μια σύγχρονη μετάφραση και προσέγγιση θεμελιωδών χωρίων από τα κείμενα του Σέξτου, του μόνου Σκεπτικιστή φιλοσόφου του οποίου έργα σώζονται.
Ο Σέξτος πρέσβευε –και προτείνει συγκεκριμένες τεχνικές για να το πετύχει κάποιος– την αποφυγή οποιασδήποτε κρίσης για την αληθινή φύ...
Ανησυχείτε ότι όσο μεγαλώνετε θα αρχίσετε να χάνετε τη λίμπιντό σας, την υγεία σας και πιθανόν και τα λογικά σας; Ε, λοιπόν,
ο Κικέρων έχει καλά νέα για εσάς.
Στο βιβλίο Το Δώρο της Ωριμότητας, ο μεγάλος Ρωμαίος ρήτορας και πολιτικός περιγράφει λεπτομερώς το πώς μπορούμε
να κάνουμε το δεύτερο μισό της ζωής μας το πιο ενδιαφέρον καθώς και το γιατί μπορεί να ανακαλύψετε ότι το διάβασμα
και η κηπουρική πιθανόν να αποδειχθούν πολύ πιο ευχάριστα από το σεξ.
Πλούσιο σε διαχρονική σοφία και πρακτική καθοδήγηση, το σύντομο αυτό κλασικό έργο ?που γράφτηκε το 44 π.Χ. με ...
Πώς ο στωικισμός μπορεί να μας εμπνεύσει ώστε να απολαμβάνουμε ουσιαστικά τη ζωή
Ποιους τομείς της ζωής μας ελέγχουμε πραγματικά; Τι κάνουμε όταν οι καταστάσεις δεν εξελίσσονται
προς όφελός μας; Και τι μπορεί να μας διδάξει ο στωικισμός για τη συνύπαρξη με τους γύρω μας;
Τα τελευταία χρόνια, ο στωικισμός έχει επανέλθει στο προσκήνιο. Αλλά τι ακριβώς πίστευαν οι στωικοί;
Στο βιβλίο Η Τέχνη των Στωικών, ο λέκτορας Φιλοσοφίας John Sellars παρουσιάζει τις βασικές ιδέες
των τριών μεγάλων Ρωμαίων στωικών –του Σενέκα, του Επίκτητου και του Μάρκου Αυρήλιου– μ...
Μια εύληπτη και παραστατική απόδοση των σημαντικών κειμένων του Κικέρωνα σχετικά με τη στωική αντίληψη του θείου.
Οι περισσότεροι αρχαίοι Ρωμαίοι ήταν βαθιά θρησκευόμενοι και ο κόσμος τους κατακλυζόταν από θεούς – από τον Δία,
την Αθηνά και τον Άρη μέχρι αμέτρητες τοπικές θεότητες, εφέστιους θεούς και πνεύματα προγόνων.
Μια από τις πιο σοβαρές προσεγγίσεις των Ρωμαίων στη θρησκεία προήλθε από ένα μη θρησκευτικό αξιακό σύστημα, που βρίσκει νέους
υποστηρικτές ακόμα και σήμερα: τον Στωικισμό.
Πώς όμως αντιλαμβάνονταν οι Στωικοί τη θρησκεία;
Στο Περί Θε...
Μια προσιτή και σύγχρονη προσέγγιση των πιο εμβληματικών ομιλιών από την Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου του Θουκυδίδη,
η οποία οδηγεί τον αναγνώστη στην ουσία της εκτεταμένης γνώσης του συγγραφέα σχετικά με θέματα διπλωματίας, εξωτερικής
πολιτικής και πολέμου.
Γιατί τα έθνη οδηγούνται σε πόλεμο; Για ποιες αξίες είναι πρόθυμοι να πεθάνουν οι πολίτες; Τι δικαιολογεί την εισβολή σε μια ξένη χώρα;
Και η τεκμηρίωσή της την κάνει σωστή;
Για σχεδόν 2.500 χρόνια, φοιτητές, στοχαστές και πολιτικοί και στρατιωτικοί ηγέτες διαβάζουν τις εύγλωττες και οξυδερκείς...